Kalite Güvence Sistemi
YAPAY ZEKA MÜHENDİSLİĞİ LİSANS PROGRAMINA İLİŞKİN BİLGİLER |
|
Genel Bilgiler |
2019 yılında kurulan TOBB ETÜ Yapay Zeka Mühendisliği Programı ilk mezunlarını 2023 yılında vermiştir. Bölümde 5 öğretim üyesi bulunmaktadır. Bölüm müfredatı Bilgisayar Mühendisliğinin tüm yazılım derslerini içerdiği gibi, aynı zamanda |
Program Eğitim Amaçları |
1. Yüksek teknoloji geliştiren şirket ve kurumlarda yapay zeka mühendisi olarak çalışırlar. |
Kazanılan Derece |
Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Yapay Zeka Mühendisliği alanında Lisans derecesi almaya hak kazanmaktadır. |
Kazanılan Derecenin Seviyesi |
Yapay Zeka Mühendisliği programı, lisans seviyesinde (TYYÇ 6. Seviye) öğrenim veren bir programdır |
Kazanılan Derecenin Gerekleri ve Kurallar |
Mezuniyet için sağlanması gereken koşullar Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 45'e göre (link: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=15287&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5) tanımlanmıştır. Öğrencinin a) Programının öngördüğü toplam 28/ AKTS krediyi, üç Ortak Eğitim yükümlülüğünü ve yerine başka bir ders saydırılmamış tüm dersleri bu Yönetmelik hükümlerine göre azami öğrenim süresi içinde başarı ile tamamlaması, b) Genel not ortalamasının en az 2.00 olması gereklidir, c) Programda İngilizce hazırlık zorunludur. |
Kayıt Kabul Koşulları |
(1) Lisans programına alınacak öğrenci sayıları, Senatonun önerisi üzerine, Mütevelli Heyet Başkanı tarafından belirlenir ve Yükseköğretim Kurulu (YÖK) onayı ile kesinleşir. (2) Lisans programının ilk yılına öğrenci kabulü, ÖSYM tarafından düzenlenen sınav sonuçlarına göre yapılır. Yurt dışından öğrenci kabulü, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır. (3) Üniversite içinden veya dışından yatay veya dikey geçiş yolu ile öğrenci kabulü ile özel öğrenci, misafir öğrenci, değişim programları kapsamında ve diğer kategorilerde öğrenci kabulü, ilgili mevzuat hükümleri dikkate alınarak, Senato tarafından belirlenen esaslar ve kontenjanlar çerçevesinde, ilgili bölümün görüşü alınarak fakülte yönetim kurulu kararı ile yapılır. Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği link: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=15287&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 |
Önceki Öğrenmenin Tanınması |
Ortaöğretim (lise) eğitimini tamamlayarak, ulusal merkezi yerleştirme sınavında uygun puan kategorisinde yeterli puanı alma koşulu aranır. Öğrencinin ilişiğini kesmiş olduğu başka bir kurumda aldığı dersin içeriğinin, programda verilen dersin içeriğine uygunluğu ve eşdeğerliliği Bölüm Kurulu ve Fakülte Yönetim Kurulu tarafından değerlendirilir. Eşdeğerliğin onaylanması durumunda, ÖSYM veya Yatay geçişle gelen öğrencinin almış olduğu ders, harf notuyla program dersinin yerine sayılır. |
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme |
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 22'ye göre (link: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=15287&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5) tanımlanmıştır. Proje, laboratuvar dersleri ve Senato kararı ile sınav yapılmasına gerek görülmeyen dersler dışında tüm dersler için dönem sonu sınavı ve en az bir ara sınav yapılır. Dönem sonu sınavları, akademik takvimde belirtilen sınav döneminde yapılır. Dönem sonu sınavlarının tarihleri ve sınavların yapılacağı yerler Rektörlük tarafından belirlenir. |
Öğretim Şekli |
Öğretimin türü tam zamanlı birinci öğretimdir. Derslerin büyük kısmı sınıfta yüz yüze eğitim şeklinde yapılmaktadır. Sadece TÜR 101, 102 Türk Dili dersleri ve AİT 201, 202 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi dersleri uzaktan eğitimle işlenmektedir. |
Mezuniyet Koşulları |
Mezuniyet için sağlanması gereken koşullar Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 45'e göre (link: https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=15287&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 ) tanımlanmıştır. Öğrencinin a) Programının öngördüğü toplam 28/ AKTS krediyi, üç Ortak Eğitim yükümlülüğünü ve yerine başka bir ders saydırılmamış tüm dersleri bu Yönetmelik hükümlerine göre azami öğrenim süresi içinde başarı ile tamamlaması, b) Genel not ortalamasının en az 2.00 olması, c) İngilizce yeterlilik şartını sağlaması gereklidir. |
Mezunların Mesleki Profili-İstihdam Olanakları |
Henüz yeterli bir mezun istatistiği çıkarabilecek kadar mezunumuz olmadı. Bununla birlikte şimdiye kadar verdiğimiz mezunlarımızın büyük kısmı mezun olduktan sonra 6 Ay içerisinde bir iş bulmuştur. Yine mezunlarımızın %30'u Ortak Eğitim Yaptıkları kurumlardan birinde işe başlamıştır. Mezunlarımız genel olarak Yazılım, Veri Analizi, Bilişim sektörlerinde çalışmaktadır. |
Bir Üst Dereceye Geçiş |
Lisans eğitimini başarıyla tamamlayan adaylar minimum 65/100 ALES puanı ve 60/100 Dil puanına ve 2.30 lisans ortalamasına sahip olmaları halinde lisansüstü programlara kabul şansında sahiptir. Harç muafiyeti ile veya Tam Burslu (Harç Muafiyeti + Yalşam Katkı Payı) ile kabul edilmek için bu sınavlardan daha yüksek puan almak gereklidir. Yabancı uyruklu öğrenciler için ALES yerine GRE puanı da kabul edilir. Lisansüstü programlara başvuru ve kabul şartları hakkında bilgiler Fen Bilimleri Enstitü sayfasında detaylı olarak verilmiştir. (link: https://www.etu.edu.tr/tr/enstitu/fen-bilimleri-enstitusu/basvuru-bilgileri) |
Program Çıktıları |
|
1 |
Matematik, fen bilimleri ve yapay zeka mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
2 |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözüm tasarlama becerisi ve bu problemlerini çözmek için uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme becerisi. |
3 |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
4 |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
5 |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
6 |
Hem bireysel hem de disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi |
7 |
Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, etkin şekilde sunum yapabilme, yazılı raporları anlama becerisi, rapor yazma, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi |
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
9 |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci, mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi |
10 |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
11 |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
TYYÇ - PROGRAM ÇIKTILARI MATRİSİ |
PROGRAM ÇIKTILARI |
|||||||||||||
Diploma Programı : Yapay Zeka Mühendisliği |
||||||||||||||
İlgili TYYÇ Temel Alan: Mühendislik (Akademik) - Lisans |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ |
BİLGİ |
Kuramsal - Olgusal |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında altyapıya sahiptir. |
X |
||||||||||
BECERİLER |
Bilişsel - Uygulamalı |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
X |
X |
||||||||||
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
X |
X |
||||||||||||
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
X |
|||||||||||||
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
X |
|||||||||||||
Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
X |
|||||||||||||
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
Bireysel olarak ve çok disiplin takımlarda etkin olarak çalışır. |
X |
|||||||||||
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
X |
X |
||||||||||||
Öğrenme Yetkinliği |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
X |
X |
|||||||||||
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
X |
|||||||||||||
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
X |
X |
||||||||||||
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
X |
X |
||||||||||||
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
X |
|||||||||||||
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
X |
|||||||||||||
Bireysel olarak ve çok disiplin takımlarda etkin olarak çalışır. |
X |
|||||||||||||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
X |
||||||||||||
Sözlü ve yazılı iletişim kurar, en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. |
X |
|||||||||||||
Teknik resim kullanarak iletişim kurar. |
X |
|||||||||||||
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
X |
X |
||||||||||||
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
X |
|||||||||||||
Alana Özgü Yetkinlik |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. |
X |
||||||||||||
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. |
X |
|||||||||||||
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. |
X |
Programda Yer Alan Tüm Dersler |
Program Çıktıları |
|||||||||||
Kodu |
Ders Adı |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
YAP 101 |
Veri Bilimine Giriş |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
||||
YAP 191 |
Eleştirel Düşünme |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
||||
YAP 441 |
Yapay Zeka |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
YAP 470 |
Yapay Öğrenme |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
YAP 471 |
Hesaplamalı Finans |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|||
YAP 472 |
Finansal Modelleme |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|||
YAP 490 |
Araştırma Projesi I |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
YAP 491 |
Araştırma Projesi II |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
YAP 495 |
Yenilikçi Yapay Zeka Uygulamaları |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
YAP 496 |
Bitirme Projesi |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
OEG 200 |
Ortak Eğitim I |
X |
X |
X |
||||||||
OEG 300 |
Ortak Eğitim II |
X |
X |
X |
||||||||
OEG 400 |
Ortak Eğitim III |
X |
X |
X |