mim 402

Yürütücüler | Nur Çağlar, Işıl Ruhi Sipahioğlu, Zelal Öztoprak, Özge Zabun

TOBB ETÜ Mimarlık Bölümü Diploma Stüdyosu, öğrenim programının 11. döneminde yer alır ve 1 dönem (12 hafta) boyunca devam eder. Diploma Stüdyosu, haftada 2 yarım gün, düzenli masa başı ve panel tartışmalar ile yürütülmektedir. Süreç çeşitli mimarlık pratik alanlarından konunun uzmanı üyeler davet edilerek yapılan üç ara ve bir sonuç jüri ile desteklenmekte ve değerlendirilmektedir. Stüdyo’da öğrenciler genelde ve kendi isteklerine göre bireysel veya 2-4 kişilik gruplar halinde çalışmaktadır. Böylece akran mentorluğundan yararlanılmakta; grup müzakereleri ve takım ruhu yaratılması, ortak tasarım pratiği geliştirilmesi yüreklendirilmektedir.

Diploma stüdyosu ilkesel olarak evrensel düzeyde varlığı kabul edilmiş ve tanımlanmış sorunların içinden en güncel ve gündemde olanların Ankara’ya dair açılımlarını müzakere etmektedir. Bu bağlamda stüdyo, tasarım yoluyla araştırma ve araştırma yoluyla öğrenim ortamı sunmakta ve geleceğin dünyasına değil günümüz dünyasına çeşitli alternatif mimarlıklar üretmeyi misyon edinmektedir. Diploma Stüdyosu, spekülatif bir düzlemde kalmayı, eleştirel olmayı ve sorun çözmek yerine sorular sorarak sorunu keşfetmeyi benimser. Diploma Stüdyosu’nda tasarım düşünsel veya entelektüel çıktılar elde etmek üzere kurgulanır ve gözlemlenebilir olanın ötesine geçen, gündelik yaşantı ve deneyimlerle temas etmek durumunda kalmadan, deneyimsel olmayan düşünce veya akıl yürütme yöntemini benimseyen farklı alıştırmalar yapılır. Bu sürecin her aşamasında güncel medyanın mobil uygulamalardan dijital fabrikasyona kadar tüm araçları en etkin biçimde kullanılmaktadır. Stüdyonun entelektüel çıktıları bu nedenle mimari tasarımla sınırlı değildir.

Sular: Ankara'nın Suları

2019-2020 Bahar Dönemi 

Nursena Patlar,Şerife Ceren Yılmaz, Sait Tugay Sayınoğlu,Hira Şevval Demirci, Gizem Pekdemir, Zeynep Ceyda Taşkan,Ebrar Çeltik, Emine İrem Demirci, Halil Baha Akyar, Sercan Deniz, Ali Rıza Özkaya, Eda Bozkurt,Sevcan Pazı, Sümeyye Kaya, N.Ece Onulay, Şeyda Ünal, Cihan Polat, Burçin Emine Can, Eda Vardar, Sena Tokmak, Beyza Çapal, Tuğçe Gürsel, Sıddıka Candan, Elif Nur Türker, Hande Sena Balcı, Beyza Gizem Öztürk, Ahsen Uzunlu, Duygu Uzunlar,Tuğba Nur Topaloğlu, Meryem Zeynep Yılmaz, Ülkü İrem Boztepe, Zeynep Yerlikaya, Sevde Nur Boylu,  Ebrar Karaer, Aleyna Gültekin, Hasan Can Altıntop, Mehmet Ali Eren, Neda Haşemi, Şeyma Gül Gümüş

 

2019-2020 bahar yarıyılı Diploma Stüdyosu’nda Ankara’nın suları ele alınmıştır. Günümüzde iklim değişikliğine bağlı olarak su kaynaklarının niteliksel ve niceliksel özellikleri değişmektedir. Bu değişim kaçınılmaz olarak birçok açıdan kentleri de etkileyecektir.  Bu tema, TOBB ETÜ Mimarlık Bölümü’nün partner olarak yer aldığı, kentlerin iklim değişikliğinin olumsuz etkileri ile nasıl baş edeceğinin araştırıldığı Horizon 2020: SOS Climate Waterfront Projesi’ne paralel olarak verilmiştir.

Ankara’nın su kaynaklarının kent planlamasında çoğunlukla göz ardı edilmesinin ve akarsuların büyük bölümün üstünün kapatılmasının sebepleri arasında yoğun göç ve plansızlık gibi etkenlerin yanı sıra Ankara’nın jeolojik yapısı, akarsuların kirli akması ve bunun sonucunda insan sağlığını tehdit edecek bir ortamın doğması, yağış rejimindeki farklılıklar kaynaklanan seller gibi sebepler gösterilmektedir. Tasarımcılardan Ankara’nın mevcut ve çoğunlukla yeraltında kalmış sularını düşünmeleri beklenmektedir. Tartışma, aşağıdaki temel araştırma sorularının Ankara üzerinden ele alınmasıyla ilerlemiştir:

  • Kentte suyu planlama aracı olarak kullanmanın potansiyelleri nelerdir? Bunun kentin iklimine nasıl bir etkisi vardır?

  • Kentlerdeki su kaynaklarını ve dolayısıyla su kenarındaki kentleri küresel iklim değişikliği nasıl etkileyecek?

 

Kendine Ait Bir Okul

2018-2019 Bahar Dönemi 

Cihat Çağlar, Ecenaz Tütüncü, Cansu Usta, Özge Süvari, Şule Nihan Yeşilova, Fatmanur Gökşin, Kübra Tekin, Bilge Sağlam, Zeynep Uz, Zeynep Sezen Ertürk, Sevde Gül Polat, Yusuf Yılmaz, Ayşegül Aktaş, Sedat Ercan, Mehmet Onur Salur, Emir Kocaman, Bilge Merve Ülbegi, İrem Özkan, Oya Bahar Dutlu

 

2018-2019 bahar yarıyılı Diploma Stüdyosu teması TOBB ETÜ Mimarlık Bölümü koordinatörlüğünde gerçekleştirilen, mimarlık eğitimi ve pratiği arasındaki eşik alanlarının keşfedilmesine yönelik e-FIADE: Exploring the Field of Interaction in Architectural Design Education/ Mimarlık Eğitiminde Etkileşim Alanlarını Keşfetmek başlıklı araştırma projesi kapsamında verilmiştir. Bu bağlamda Virginia Woolf (2002)’un ‘Kendine Ait Bir Oda’ adlı kitabından esinle ‘Kendine Ait Bir Okul’ teması tartışılmıştır. Woolf’a göre kadınların erkekler kadar iyi yazabilmelerinin koşullarından biri ve belki de en önemlisi, kendine özel bir oda yaratmalarıdır. Kadının kendine ait boş zaman da yaratmasına olanak sağlayacak olan bu oda, aslında kadının kendini özgür hissedebileceği tek dört duvar arası olarak tasarlanmıştır. Kadın, kendini orada özgür kılar ve en verimli biçimde yaratmaya başlar. ‘Kendine Ait Bir Okul’ teması, tıpkı Woolf gibi yaratmanın mekanını irdelemekte ve mimarlık eğitiminde şimdiye kadar üstünde durulmamış önemli bir soruya işaret etmektedir: mimarlık eğitiminin nerede yapılması gerektiği. Türkiye’de mimarlık eğitiminde neyin, kime, ne kadar ve nasıl öğretileceği konusu birçok boyutuyla tartışılmış; fakat bu eğitimin nerede olacağı sorusu gündemde kendine yer bulamamıştır. e-FIADE kapsamında öğrencilere sorulan bu soru, onların eğitime dair diğer soruları da ele almalarını gerektirmiş; böylelikle mevcut eğitim sistemlerini araştırmalarını ve eleştirel bir bakış açısıyla kendi eğitim programlarını geliştirmelerini tetiklemiştir.