HABERİ PAYLAŞIN

Her yıl düzenlenmekte olan TÜBİTAK 2242 Üniversite Öğrencileri Araştırma Proje Yarışmaları 2020 bölge değerlendirmelerine katılan öğrencilerimiz Ankara Bölge birincisi oldu. Aslı GÜNEŞ, Enise Erel TEKİNER, Melike Ceren ÖZDENER, Uğur ŞİMŞEK, Umut SUBAŞI’ndan oluşan takımımız Doç. Dr. Ayşegül ALTIN KAYHAN hocamızın danışmanlığında TURECON Enerji & Çevre için yapmış oldukları “ELEKTRİKLİ OTOBÜS HATLARI İÇİN ŞARJ DOLUM KAPASİTESİ BELİRLEME VE OPTİMİZASYONU” başlıklı projeleri ile Akıllı Şehirler ve Ulaşım kategorisinde Ankara Bölge birincisi olmuştur. Öğrencilerimizi ve danışman hocamızı bu önemli başarılarından dolayı tebrik ediyoruz.

Birinci olan öğrencilerimizin yapmış oldukları projenin özeti şu şekildedir: Toplu ulaşım sektöründe mevcutta yer alan sistemlerin çevreye verdiği zararın azaltılmasını sağlamak, temiz enerji ve ulaşım konularında küresel teknolojiyi takip etmek ve elektrikli otobüslerin görünürlüğünü ön planda tutarak; yerel yönetimler aracılığıyla halkın olumlu geri dönüşlerini arttırabilecek bir proje hedeflenmektedir.

Projenin kapsamlı şekilde ele alınması adına şehir içi toplu ulaşım ihtiyaçlarının analizi, toplu ulaşım hatlarının elektrikli otobüs kullanımı için uygunluğunun analizi, pilot uygulama yapılacak hatların belirlenmesi, araçların batarya dolumu gerçekleştireceği istasyonlara atanması, bu istasyonların elektriksel güç kapasitesinin analizi ve şarj altyapısı optimizasyonu konusunda çalışmalar yürütülmüştür. Gerçekleştirilecek proje, ulaşım alanında teknolojik bir dönüşümün ilk adımı olacak olup öncelikli olarak çevre kirliliğinin azaltılmasına, otobüslerin hatlar üzerinde etkin kullanımına ve gürültü kirliliğini ortadan kaldırarak yolcuların konforuna büyük oranda pozitif katkı sağlayacaktır. Aynı zamanda belediyelerin elektrikli toplu taşıma araçlarını kullanmaya başlamasıyla içinde bulunduğu çevreci yaklaşım, halkın takdirini kazanmasına katkı sağlayacaktır.


Öncelikle Ankara’nın farklı ilçeleri için yapılan demografik ve topografik incelemeler neticesinde görünürlük ve kullanım oranı kriterleri dikkate alınarak pilot bölgeler için seçilecek hatlar matematiksel modelleme kullanılarak CPLEX OPL programında belirlenmiştir. Her bir otobüsün hangi seferlerde hizmet vereceği sezgisel yöntem ile belirlenmiştir. Alınacak elektrikli otobüslerin enerji ihtiyacını karşılayacak büyüklükte dolum istasyonlarına atanması, potansiyel istasyon konumlarından kaç tanesine istasyon kurulacağı ve bu istasyonlarda kaç adet şarj cihazı bulundurulacağı kararları matematiksel modelleme kullanılarak CPLEX OPL programında optimal olarak belirlenmiştir.