HABERİ PAYLAŞIN

‘Türk Milli Muharip Uçağının Geliştirilmesi’ faaliyetlerini sürdüren TR-MOTOR A.Ş’de danışman olarak çalışan Dr. Hassan Abdullahi, bilgi ve deneyimlerini TOBB ETÜ öğrencileri ile paylaştı. Dr. Abdullahi, MAK-490 Gaz Türbinleri dersine katılarak TOBB ETÜ Makine Mühendisliği Bölümü son sınıf öğrencilerine “Tasarımdan Üretime Bir Turboşaft Motorun Geliştirilmesi ve Performans Karakteristikleri” konulu iki saatlik ders verdi.

Dr. Abdullahi bu kapsamda, kendisinin daha önce çalıştığı Alman MTU Aero Engines, İngiliz Rolls-Royce ve Fransız Turbomeca şirketleri tarafından üretilen MTR390 isimli helikopter motorunun geliştirilmesi serüvenini anlattı. Dr. Abdullahi 1981-2016 yılları arasında MTU Aero Engines şirketinde Motor Performans Grup Liderliği yapmış bir uzmandır. Bu süreçte çok farklı projelerde performans şef mühendis olarak görev yapan Dr. Abdullahi, MTR390 motorunun 1985-2001 arası süren geliştirme faaliyetlerinin tümünde yer almış ve sözü geçen motorun uzmanlarından birisidir. Dr. Abdullahi verdiği iki saatlik derste, bu motorun geliştirilme sürecinde karşılaşılan hem teorik hem de pratik problemler üzerinde durdu.

Dr. Abdullahi, 1978 yılında Berlin Teknik Üniversitesinde Makine Mühendisliği alanında lisans ve 1997 – 2001 yılları arasında Britanya’da bulunan Teesside Üniversitesinden doktora derecelerini aldı ve şu anda Türk Milli Muharip Uçağının Geliştirilmesi faaliyetlerini sürdüren TR-MOTOR A.Ş’de danışman olarak çalışmaktadır. Dersin konusunu oluşturan helikopter motorunu geliştiren ve üreten MTU Aero Engines, Amerikan General Electric ve Pratt Whitney  gibi uçak motoru üreten büyük şirketlere motor bileşenleri üreten bir şirkettir. 

Dr. Uslu: Sanayide çalışan profesyonellerin geleceğin mühendislerine ders vermesi önemlidir

Gaz Türbinleri dersinin öğretim üyesi TOBB ETÜ Makine Mühendisliği Bölümünden Dr. Sıtkı Uslu, sanayi-üniversite işbirlikleri kapsamında sanayide çalışan profesyonel Ar-Ge mühendislerinin de sanayi bakış açısıyla bu şekilde bazı dersler vermelerinin öğrenciler için çok yararlı olduğunu ifade etti. Sözü geçen derste enerji amaçlı gaz türbinleriyle uçak motorları itki sistemlerinin anlatıldığını vurgulayan Dr. Uslu, “Ülke olarak tahrik ve itki sistemlerinde gelişmiş ülkelerle karşılaştırıldığında gerideyiz. Bu alanda çok hızlı yatırımların yapılması ve motor geliştirme konusunda gerçekçi hedefler doğrultusunda, güçlü bir şekilde çalışılması gerekiyor” dedi. Bu konuda öne çıkan en önemli noktalardan birisini ‘Motor geliştirme alanında test merkezlerinin yok denecek sayıda az olması’ şeklinde belirten Dr. Uslu, ilgili alanda devlet destekli yatırımların gerçekleştirilmesi gerektiğini vurguladı.

Dr. Uslu ayrıca, ülkemizde şu anda TUSAŞ Motor Sanayi-TEİ’de geliştirilme faaliyetleri devam eden Özgün Helikopter İçin Turboşaft Motor ve TR-MOTOR A.Ş. bünyesinde devam eden Milli Muharip Uçak (MMU) İçin Turbofan Motor çalışmalarının önemine dikkat çekerek, uzmanların bu şekilde üniversitelerde dersler vermesinin geleceğin mühendislerinde farkındalık yaratacağını ve konunun öneminin kavratılmasını sağlayacağını bildirdi.