HABERİ PAYLAŞIN

TOBB ETÜ Makine Mühendisliği Bölümü öğrencileri, Airbus A350, Airbus A380 ile Boeing 787 yolcu uçakları için 2025 yılına yetiştirilmesi planlanan çok yüksek bypass oranına sahip bir motorun tasarlanacağı uluslararası yarışmada ‘ETU-II-TTF’ adlı tasarımları ile birincilik kazandı.

Dünyanın en saygın havacılık enstitüsü olan Amerikan Havacılık ve Uzay Enstitüsü (The American Institute of Aeronautics and Astronautics-AIAA) dünya çapında düzenlediği “Undergraduate Team Engine Design Competition 2015” yarışmasında; Makine Mühendisliği Bölümü öğrencileri Fırat Kıyıcı, Bertan Özkan, Ozan Can Kocaman ve Tekin Aksu; Yrd. Doç. Dr. Sıtkı Uslu danışmanlığında bu başarıya imza attılar.

Yarışmanın finali, bu yıl 51’incisi Orlando-Florida’da düzenlenen “Propulsion & Energy Conference” sırasında gerçekleştirildi ve TOBB ETÜ Takımı finalde, Amerika Birleşik Devletlerinin Embry Riddle Üniversitesinden üç takım ile Kansas Üniversitesinin yanı sıra; İstanbul Teknik Üniversitesini geride bırakarak birinciliği elde etti.

Üniversitemiz sponsorluğunda yarışmaya hazırlanan ve sunumlarını gerçekleştiren TOBB ETÜ Takımı’nın danışmanı Makine Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Sıtkı Uslu yarışmayla ilgili olarak şu bilgileri verdi:

“Yarışma, halihazırda uçuşlarına devam eden ve minimum 700 yolcu kapasitesine sahip olan yolcu uçakları için daha verimli bir motorun tasarımını kapsamaktadır. Yarışma isterleri olarak ilk başta, uçuş yüksekliği olan 12 bin metrede turbofan motorun iyi bir performans göstermesi ve gene çok önemli olmak üzere, motor yakıt tüketimi, yanma emisyonları ve gürültü gibi istenmeyen motor parametrelerinin optimize edilerek azaltılması başta gelmektedir. Yeni tasarlanan ‘ETU-II-TTF’ yüksek by-pass oranlı turbofan uçak motoru yüzde 16 yakıt tasarrufuyla 22 saatlik uçuş güzergahı için 21 ton daha az yakıt tüketecektir.

Üçüncülük ödülü aldığımız geçen yılki başarımızdan edindiğimiz deneyim ile bu yılki yarışmada motorun bileşenlerinin, kompresör, yanma odası, türbin, itki lülesi, hesaplamalı akışkanlar dinamiği dahil olmak üzere, ayrıntılı tasarımına daha fazla odaklandık. Ayrıca türbin kanatlarının soğutulması ve iniş için ters itki sistemlerinin hesaplamalı akışkanlar dinamiği ile tasarımları da gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerimiz projeye sadece yarışma gözüyle bakmamış olup, işlerini yoğun bir çalışma ve büyük bir ciddiyetle gerçekleştirerek projeden uluslararası bir kongre makalesi de çıkardılar.”