mim107
mim107 Yapım Ekibi
Yürütücü | Murat Sönmez
Yapma kavramına yönelik temel açılım ve alt kavramlar bağlamına Yapı Teknolojileri 107 dersi doğrudan mimarlık alanına temas etmeden veya bununla ilgili tartışma ve açılımlar yapmadan önce insanoğlunun temel yapma eğilimlerinin kavramsal ve yapısal içeriğini aktarmayı hedefler. Bu çerçevede insan yapımı olan her şeyin, artifaktların, neden ve nasıl var edildiğine yönelik kavramsal tartışmalar yapılmaktadır. Bu derste öğrencilerin yapma kavramının içeriğini hem düşüncede hem de pratik olarak kavramaları önemsenmektedir. Her bir bireyin kişisel kavrayışlarını ortaya çıkarmayı amaçlayan Yapı Teknolojileri 107 dersinin devamında Yapı Teknolojileri 108 dersi bu kavrayışları mimarlık alanında tartışır. Yapı Teknolojileri 107 dersinin edindirdiği her bir bireyde yalınlaşan ve tekleşen algı biçimleri mimarlığı tartışmanın temelini ve çeşitliliğini oluşturur.
Mimarlıkta “yapma” kavramının genel kuramsal içeriğinin somut araçları ile anlatılması ve tartışılması bu dersin içeriğini oluşturur. Yapma kavramının nesneleri elde edebilme üzerine etkisine odaklanılmaktadır. Temelde nesneler insanın “yapma” eylemi sonucunda var ettiği şeylerdir.
Yapı Teknolojileri 107 dersi, mimarlığın, tekrar edilen, başkalarına sanki genetik bir mirasmış gibi aktarılan her tür ezberlenmiş bilginin ötesinde özgün, yenilikçi, farklı düşünen, eleştirebilen ve düşündüğünü farklı yapım teknikleri ile üretebilen tasarımcıların yetiştirilebilmesini amaçlar.
İKİNCİ DERİ
2019-2020 Güz Dönemi
Anil Tunç, Aras Polat, Ata Kaynarca, Berhan Alişiroğlu, Berk Gürleyik, Beyza Gökçe, Beyzanur Coşar, Burak Gedik, Büşra Dinar, Çağlar Karaman, Ece Nur Maksut, Ege Can Yalçin, Elif Dilara Alan, Elif Ünal, Emine Aybüke Çirpan, Emre Önder Toy, Ertuğ Buğra Uluğ, Esma Türkoğlu, Ezgi Gizem Kutlu, Fevzi Dorukan Dündar, Gökçe Başak Şahin, Gökçe İspirli, Gökşen Bertan Şahin, Gözde Artan, Gül Gülşen, Handenur Demirarslan, Hanife Gamze Babalık, Hatice Gökşin, Helin Erdem, Intizar Muhamediyev, Irmak Yilmaz, Kadriye Selin Bağci, Mehmet Akif Aydos, Mücahit Baybars Konyaligil, Muhammed Enes Aktaş, Nadide Ergun, Neslihan Bulut, Öyküm Gelen, Rümeysa Acıöz, Selin Kamburoğlu, Sema Puslu, Serhat Koyuncu, Sevim Çetintaş, Şeyma Nur Özkoçak, Sezin Durmuş, Tuğba Akkoç, Yağmur Karabacak, Yaren Efe, Yaren Özçelik, Yetkin Erce Ecer, Zeynep Üner
İkinci deri beden ile uyumlu ve onu kuşatan bir kaplamanın yapılmasını içerir. Amaç bedenin form ve hareketleriyle uyumlu bir konstrüksiyonun üretilmesidir. Bu konstrüksiyonun üretiminde madde ve yapım yöntemi bütünüyle tasarımcılara bırakılmıştır.
“ikinci derinin” tasarlanması ve yapılmasında:
-
Bir kaplama olarak, kıyafet benzeri, bir içerikte olmamak
-
Beden ile yapısal ifade arasında hacimsel oluşumlara olanak tanımak
-
Bedeni büyüklük veya hareket özellikleri bakımından olduğundan farklı hale getirecek yapısal içeriklere sahip olmak
-
Bedenin farklı bölgelerinde farklı yapma biçimleri ile farklılaşmalar oluşturmak
-
En fazla 3 malzeme ile bütün bedeni üretmek
-
En küçük yapısal alt parçayı tanımlamış olmak: tasarım genine ait yapım yöntemini belirlemek, vb. gibi prensipler belirlenmiştir.
İkinci deri çalışması hareket, sabitlikler, biçim, yapma yöntemi, malzeme seçimi gibi yapısal bütünün üretilmesinde gerekli unsurların beden üzerinden tartışılmasını sağlamıştır. Üretilen tasarım genleri bedenin farklı bölgelerinde üretim prensiplerini değiştirmeden yapısal ve büyüklük olarak dönüşüme uğratılmışlardır. Bu dönüşümler sayesinde bedenin kaplayan hacimler konstrüksiyonlar elde edilmiştir. Her bir konstrüksiyon, belirlene prensiplere uygun, özgün yapma biçimleri anlamına gelir.
Bedeni olduğunda farklı bir hale sokan bu konstrüksiyonlar hem bir protez hem de bir asalak olarak bedenin hareket özelliklerine ve formal farklılıklarına uyum sağlarlar.
Final değerlendirmesinde değerlendirmeye esas öncelikli ilk kriter beden üzerine giyilen ikinci deri ile 1 dakika boyunca dans edebilmektir. Sonrasında yapısal, hacimsel, maddeye ve yapmaya dönük ifadelerin karşılıklarının değerlendirilmiştir.
Burada yer verilen her çalışma bir “tasarım geninin” nasıl dönüşebileceği ve nasıl bağlamına göre farklılaşabileceğinin örnekleridir. İkinci deriler maddenin bilinçle işlenmesi sayesinde yapma yönteminin oluşturulmasını ve MİM 108 Yapı Teknolojileri 108 Dersinde mekanı üretmekte kullanılacak tasarım genlerinin elde edilmesini sağlarlar.